Wiadomości

Trwa Tydzień Bezpieczeństwa Pieszych

Data publikacji 25.10.2013

W związku z trwającym „Tygodniem Bezpieczeństwa Pieszych” na łamach naszej strony prezentujemy zagadnienia dotyczące zagrożeń jakie mogą spotkać „niechronionych”. Dzisiaj chcemy zwrócić Państwa uwagę na niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą jesienna aura.

W związku z trwającym „Tygodniem Bezpieczeństwa Pieszych” na łamach naszej strony prezentujemy zagadnienia dotyczące zagrożeń jakie mogą spotkać „niechronionych”. Dzisiaj chcemy zwrócić Państwa uwagę na niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą dla pieszych jesienna aura. 

 

Jesień to okres szczególnie trudny dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Szybko zapadający zmrok i złe warunki atmosferyczne często są przyczyną wypadków drogowych z udziałem właśnie tej grupy uczestników ruchu drogowego. Często wpływ na to ma pośpiech, przebieganie przez jezdnię, wchodzenie bez zastanowienia na przejście dla pieszych, przechodzenie przy czerwonym świetle lub w miejscach niedozwolonych. Dla  „niechronionych” zbawienny może okazać się jaskrawożółty, błyszczący odblask, który przyciąga uwagę innych użytkowników dróg. Im więcej odblasków ma na sobie "niechroniony" tym bardziej będzie widoczny na drodze, a co za tym idzie - będzie bezpieczniejszy.  

 

 

W 2012 roku na przejściach dla pieszych doszło do 3342 wypadków, zginęło w nich 212 osób a 3376 zostało rannych. Na ten niewątpliwy problem należy spojrzeć z dwóch stron. Po pierwsze kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu. Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię „z marszu” . Tu także wymagana jest szczególna ostrożność, jej zachowanie nie jest stratą czasu i na pewno opłaca się pieszemu.

Niemożliwe jest bowiem natychmiastowe zatrzymanie samochodu w chwili zauważenia pieszego. Droga zatrzymania pojazdu liczona od momentu zauważenia pieszego do zatrzymania pojazdu składa się z kilku odcinków:

  • drogi przebytej od momentu zauważenia przeszkody do chwili podjęcia decyzji o hamowaniu,
  • drogi przebytej w czasie uruchomienia i zadziałania hamulców,
  • drogi przebytej przez pojazd w czasie działania hamulców do momentu zatrzymania pojazdu.

Całkowita droga hamowania pojazdu zależy od:

  • rodzaju nawierzchni (asfalt, kostka kamienna itp.),
  • stanu nawierzchni (sucha, mokra, ośnieżona, gołoledź, posypana piaskiem, grysem),
    prędkości,
  • stanu technicznego pojazdu (ogumienie, sprawność układu hamulcowego),
  • stanu psychofizycznego kierującego pojazdem (m.in. także od doświadczenia kierującego).

Chwila wahania kierowcy rzutuje na jego czas reakcji. Przy dużych prędkościach, rzędu 100 km/h, w czasie jednej tylko sekundy przebywa się drogę ok. 27 m. Ta jedna sekunda może decydować o ludzkim życiu. Powinni pamiętać o tym piesi, a przede wszystkim kierowcy, którzy przekraczają dozwoloną prędkość jazdy. 

 

Źródło: KGP

Powrót na górę strony